BASE versterkt zijn mobiel netwerk tijdens festivals

Woensdag 28 juni 2017 Eindelijk is het zover: Couleur Café en Rock Werchter openen dit weekend het festivalseizoen in België. Honderdduizenden mensen zullen zich amuseren op zo’n 300 evenementen die deze zomer in België georganiseerd worden. En net zoals andere jaren, zullen de BASE klanten die momenten naar hartenlust kunnen delen met vrienden en familie.

60 tijdelijke infrastructuren

In 2017 neemt BASE, net zoals vorige jaren, opnieuw enkele maatregelen om ervoor te zorgen dat zijn net aangepast en versterkt wordt om zo de kwaliteit van zijn mobiele diensten te verzekeren en de aanzienlijke stroom van oproepen, sms’jes en mobiele data probleemloos te kunnen monitoren en te verwerken. In totaal installeert BASE meer dan 60 tijdelijke oplossingen op meer dan 35 evenementen.

Enkel en alleen al op Rock Werchter stelt BASE een ‘mobiele truck’, vier ‘container sites’ en twee ‘rangers’ op. De ‘ranger’ is een relatief nieuwe oplossing die in 2015 tijdens Rock Werchter voor het eerst getest werd en die ervoor zorgt dat er per uur meer dan 20GB extra tegelijkertijd verbruikt kan worden en dat er meer dan 3.000 extra oproepen tegelijkertijd kunnen plaatsvinden.

Versterken van bestaande infrastructuur

BASE (vorig jaar overgenomen door Telenet) zal ​ bij tijdelijke netwerkversterking voortaan ook ​ verbinding maken met het glasvezelnetwerk van Telenet en dus de bandbreedte van zijn infrastructuur verbeteren.

“Dat is een groot voordeel waardoor we over een grotere bandbreedte beschikken. In Werchter zijn bijvoorbeeld ongeveer de helft van onze oplossingen verbonden met ons glasvezelnetwerk, die we in dat gebied permanent installeerden. Waar mogelijk willen we die oplossing doortrekken , zowel op grote als op kleinere evenementen.”, zegt Micha Berger, Chief Technology Officer bij Telenet.

Dataverbruik verdubbelt elk jaar

Daarbovenop werden alle tijdelijke oplossingen ook nog eens gemoderniseerd en kan capaciteit met 30% verhoogd worden, zodat de behoeften van het publiek nog beter ingevuld kunnen worden. Het festivalpubliek is immers een overwegend een jong publiek dat de nieuwste technologie helemaal in de armen heeft gesloten.

Die extra maatregelen zijn nodig vanwege de explosie van het mobiele dataverbruik, dat met het afschaffen van de roamingkosten trouwens nog meer zal toenemen. Tijdens Werchter Classic werd er bij BASE dit jaar al dubbel zoveel data verbruikt dan vorig jaar. Een volume dat trouwens tussen 2015 en 2016 ook al eens verdubbeldde.

2016: het einde van de sms & de explosie van mobiele data

Het was te verwachten, maar nu is het echt zo ver: Mobiel internet is erg ingeburgerd op festivals en stoot de sms van de troon. In 2016 zagen we voor het eerst een duidelijke daling van het aantal verstuurde sms’jes op de 10 belangrijkste festivals in België (57% voor Tomorrowland, 47% voor Rock Werchter en 45% voor Pukkelpop). In Werchter zakte het aantal verstuurde en ontvangen sms’jes op het BASE netwerk van 1,8 miljoen in 2014 tot 780.000 in 2016. Op Tomorrowland ging het van 940.000 in 2014 tot 350.000 in 2016. Oftewel: gemiddeld amper 2 sms’jes per festivalganger! Die tendens lijkt zich dit jaar verder te zetten met een daling van 40% tijdens Werchter Classic afgelopen weekend.

Sms verliest aan populariteit

De afgelopen jaren nam het gebruik van mobiele data vooral op de festivalcampings sterk toemaar in 2016 daalde ook het aantal sms’jes dat van aan de main stage verstuurd werd. Festivalgangers verbruiken nu het meeste mobiele data wanneer ze naar een optreden staan te kijken in de plaats van terwijl ze nagenieten op de camping. Vroeger lieten festivalgangers elkaar ook per sms weten waar ze juist stonden in de massa. Nu doen ze dat via mobiele apps zoals WhatsApp.

5 keer meer mobiele data op Tomorrowland!

Ondertussen is het aantal gigabytes dat door de BASE klanten verbruikt werd tijdens Rock Werchter verdriedubbeld tussen 2014 en 2016. Tijdens Tomorrowland VERVIJFDUBBELDE het aantal mobiele data zelfs tussen 2014 en 2016! Het record werd vorig jaar gehaald tijdens Spa Francorchamps: een stijging van maar liefst 248% (t.o.v 2015).

Voor het eerst zien we ook dat de mobiele data explosie een invloed heeft op het aantal oproepen: tijdens de festivals in 2016 werd er 3% minder gebeld dan in 2015.

Top 10 – meest mobiele internet verbruik

1. Tomorrowland (+68%)

2. Pukkelpop (+70%)

3. Rock Werchter (+83%)

4. Spa-Francorchamps (+248%)

5. Pole Pole – Fêtes de Gand (-)

6. Graspop Metal (+105%)

7. Summer Festival (+43%)

8. Reggae Geel (+135%)

9. Qontinent (+144%)

10. Oostende Beach Dance Festival (-)

Total (40 evenementen) : +112%

Top 10 – meeste voice verbruik (oproepen)

1. Tomorrowland (-24%)

2. Rock Werchter (-9%)

3. Pukkelpop (-17%)

4. Pole Pole – Fêtes de Gand (-)

5. Summer Festival (-12%)

6. Spa Francorchamps (+34%)

7. Graspop Metal (+28%)

8. Foire de Libramont (0%)

9. Doudou Mons (-13%)

10. Carnaval de Binche (-14%)

TOTAL (40 evenementen) : -3%

Top 10 – meeste sms verbruik

1. Pukkelpop (-45%)

2. Rock Werchter (-47%)

3. Graspop Metal (-19%)

4. Pole Pole – Fêtes de Gand (-)

5. Tomorrowland (-55%)

6. Doudou Mons (-23%)

7. Carnaval de Binche (-37%)

8. Summer Festival (-42%)

9. Spa Francorchamps (-21%)

10. Reggae Geel (-34%)

Total (40 evenementen) : -34%

Over Telenet Group NV

Het credo van BASE is om producten en diensten voor mobiele telefonie aan te bieden die voldoen aan de essentiële behoeften van onze klanten, niet meer en niet minder. Wij geloven dat klanten zichzelf het beste kennen en daarom geven we hen de controle, zodat ze hun mobiele ervaring zelf kunnen beheren. We zetten ons in om hen alle tools te geven die ze nodig hebben om dit te doen en om hen te begeleiden en te ondersteunen, terwijl we hen eenvoudige, transparante diensten bieden die zijn afgestemd op hun behoeften. Bij BASE willen we dicht bij de mensen blijven.

BASE is een merk van de Telenet Groep (Belgische leverancier van ontspannings- en telecommunicatiediensten) dat mobiele telefoniediensten (bellen, sms'en en mobiele data) aanbiedt in heel België.

De newsroom van BASE vind je via press.base.be

Telenet Group NV
BTW BE 0462.925.669