Ondanks hun uitschakeling, hebben onze Duivels het mobiel internet laten exploderen!

De wedstrijden van onze Duivels hebben het hart van elke Belg sneller doen slaan. Maar ook op het mobiel netwerk werden hoge toppen bereikt. Zeker afgelopen vrijdagavond rond 21u15… net na het doelpunt van Radja Nainggolan.

Het parcours van onze nationale ploeg liep vrijdagavond ten einde nadat ze in de kwartfinale uitgeschakeld werden door Wales. Ondanks die uitschakeling hebben de BASE postpaid klanten opnieuw massaal veel mobiel internet gebruikt: om de wedstrijd te “streamen” én om hun zenuwen en enthousiasme te delen op sociale media.

Nooit eerder werd er op het BASE-netwerk zoveel mobiel internet verbruikt dan tijdens de matchen van onze nationale ploeg tijdens EURO 2016.

In het algemeen zagen onze ingenieurs dat er vanaf enkele uren voor het begin van elke wedstrijd een lichte stijging is in het aantal smsen dat verstuurd wordt. En elke keer werd er opvallend minder gebeld gedurende de 90 minuten van de wedstrijd. De cijfers van het mobiel internet verbruik zijn wel heel opmerkelijk.

Duizenden foto’s en video’s in zwart-geel-rood werden gedeeld via Facebook, WhatsApp, Twitter,… Wanneer we kijken naar streaming zien we een fenomenaal record tijdens de wedstrijd België-Wales: toen werd er maar liefst 15 keer meer gestreamd van een normale vrijdagavond! De grootste piek tijdens het EK? Dat was ook tijdens Wales-België, vlak na de goal van Nainggolan in de 13de minuut. Op dat moment zag iedereen ons al in de halve finale. Helaas…

Hieronder een overzicht per wedstrijd.

Wales-België à vrijdag 01/07 21u:

• België verloor met 3-1. (Nainggolan 13’)
  • Vergeleken met een normale vrijdagavond is het mobiel internet verbruik van onze BASE postpaid klanten verdriedubbeld (+ 159 %) tijdens de uren van de wedstrijd.
  • Wanneer we enkel naar streaming kijken, zien we dat Zweden-België 15 keer meer audio en video verkeer gegenereerd heeft tussen 21 en 23 uur vergeleken met een normale vrijdagavond.
  • Het piekmoment was vlak na de goal van Nainggolan in de 13de minuut!

Hongarije-België à zondag 26/06 21u:

• België won met 0-4. (Alderweireld 10’ / Batshuayi 78’ / Hazard 79’ / Carrasco 91’)
  • Vergeleken met een normale zondagavond is het mobiel internet verbruik van de BASE postpaid klanten meer dan verdubbeld (+ 122%) tijdens de uren van de wedstrijd.
  • Wanneer we enkel naar streaming kijken, zien we dat Hongarije-België 4 keer meer audio en video verkeer gegenereerd heeft tussen 21 en 23 uur vergeleken met een normale woensdagavond.
  • Via Twitter werd er zondagavond meer dan dubbel zoveel mobiel internet verbruikt dan op een normale zondagavond.

Zweden-België à woensdag 22/06 21u:

• België won met 0-1. (Nainggolan 84’)
  • Vergeleken met een normale woensdagavond is het mobiel internet verbruik van de BASE postpaid klanten verdriedubbeld (+ 149%) tijdens de uren van de wedstrijd.
  • Wanneer we enkel naar streaming kijken, zien we dat Zweden-België 5 keer meer audio en video verkeer gegenereerd heeft tussen 21 en 23 uur vergeleken met een normale woensdagavond.
  • Het piekmoment was tussen 21h15 en 21u45. Op dat moment werd er 3x zoveel mobiele data verbruikt!
  • Via Twitter werd er woensdagavond dubbel zoveel mobiel internet verbruikt dan op een normale woensdagavond. Facebook gebruik was stabiel.

België-Ierland à zaterdag 18/06 15u:

• België won met 3-0. (Lukaku 48’ / Witsel 61’ / Lukaku 70’)
  • Vergeleken met een normale zaterdagnamiddag is het mobiel internet verbruik van de BASE postpaid klanten bijna verdriedubbeld (+ 139%) tijdens de uren van de wedstrijd.
  • Wanneer we enkel naar streaming kijken, zien we dat België-Ierland maar liefst 14 keer meer audio en video verkeer gegenereerd heeft tussen 14 en 17 uur vergeleken met een normale zaterdag.
  • Rond 16 uur zagen we een piek in het mobiel internet verbruik. Dit was vlak na de rust, en dus ook vlak na het eerste doelpunt van Lukaku!
  • Via Twitter werd er zaterdagnamiddag dubbel zoveel mobiel internet verbruikt dan op een normale zaterdagnamiddag. Facebook gebruik daalde lichtjes vlak voor de match en steeg opnieuw na 17 uur.

België-Italië à maandag 13/06 21u:

• Italië won met 0-2.
  • Vergeleken met een normale maandagavond is het mobiel internet verbruik van de BASE postpaid klanten verdubbeld (+ 102%) tijdens de uren van de wedstrijd.
  • Wanneer we enkel naar streaming kijken, zien we dat België-Italië 5 keer meer audio en video verkeer gegenereerd heeft tussen 21 en 23 uur vergeleken met een normale maandagavond.
  • Facebook en Twitter gebruik daalde lichtjes tijdens de wedstrijd en steeg opnieuw vanaf 23 uur.
Over Telenet Group NV

Het credo van BASE is om producten en diensten voor mobiele telefonie aan te bieden die voldoen aan de essentiële behoeften van onze klanten, niet meer en niet minder. Wij geloven dat klanten zichzelf het beste kennen en daarom geven we hen de controle, zodat ze hun mobiele ervaring zelf kunnen beheren. We zetten ons in om hen alle tools te geven die ze nodig hebben om dit te doen en om hen te begeleiden en te ondersteunen, terwijl we hen eenvoudige, transparante diensten bieden die zijn afgestemd op hun behoeften. Bij BASE willen we dicht bij de mensen blijven.

BASE is een merk van de Telenet Groep (Belgische leverancier van ontspannings- en telecommunicatiediensten) dat mobiele telefoniediensten (bellen, sms'en en mobiele data) aanbiedt in heel België.

De newsroom van BASE vind je via press.base.be

Telenet Group NV
BTW BE 0462.925.669