Selfies en video's delen vervangen de klassieke SMS voor de nieuwjaarswensen

De klanten van BASE Company hebben tussen 31 december om acht uur ’s avonds en 1 januari om acht uur ’s morgens 9.753.336 sms’jes verstuurd. Dat is 11% minder dan bij de overgang van 2014 naar 2015. Intussen is het aantal gigabytes mobiel internet vorige nacht letterlijk geëxplodeerd. Nog maar eens!

Een oudejaarsavond zonder beste wensen, dat is als een kalkoen zonder kastanjevulling, of als een fluitje zonder champagne. De klant van BASE Company heeft zich ook nu weer op zijn telefoon gestort om 2016 feestelijk in te zetten en zijn vreugde met vrienden en familie te delen.

De voorbije jaren had de sms zich opgeworpen als een aanvulling op de traditionele papieren wenskaart. Maar met de opkomst van de smartphone zien we een nieuwe trend op het vlak van mobiele communicatie. De Belg heeft het standaardbericht - dat bestaat uit een handvol karakters - vervangen door de selfie voor de kerstboom, of door de video die live wordt opgenomen met als achtergrond het nieuwjaarsvuurwerk.

16.888 GIGABYTES VERBRUIKT IN DE LOOP VAN DE NACHT

Die tendens vertaalt zich rechtstreeks in de cijfers. Met de start van 2015 hadden de klanten nog 10.985.214 sms’jes met nieuwjaarswensen verstuurd. Dit jaar bleef dat aantal beperkt tot 9.753.336 sms’jes (tussen 31 december om acht uur ’s avonds en 1 januari om acht uur ‘s morgens). Dat is 11% minder berichten in een jaar tijd … en 28% minder in vergelijking met het aantal verstuurde berichten tijdens de jaarwisseling 2013-2014 (13.424.818).

Daartegenover staat dat het aantal berichten dat is verstuurd via WhatsApp, Facebook en Twitter vorige nacht letterlijk is geëxplodeerd. Foto’s, video’s en chatberichten hebben het mobiele data verbruik op het BASE Company-netwerk doen oplopen tot 16.888 gigabytes (ook tussen 31 december om 20 uur en 1 januari om 8 uur). Dat is 73% meer dan vorig jaar (9,710 gigabytes) en 326% meer dan tijdens de jaarwisseling 2013-2014 (5,17 miljoen verbruikte megabyte). Een record!

Het telefoonverkeer tijdens deze nieuwjaarsnacht bevestigt de trend die we een week geleden al konden zien op kerstavond. Tijdens de nacht van 24 op 25 december werd er op het BASE Company netwerk maar liefst 12.929 GB aan mobiele data verbruikt. Dat komt overeen van een stijging van maar liefst 67% vergeleken met kerstavond 2014. Diezelfde nacht daalde het aantal verstuurde SMS-berichten met 20%.

TWEE OP DRIE GSM'S ZIJN EEN SMARTPHONE

Bij de aanvang van 2016 verbruikt een BASE postpaid klant - als hij effectief gebruikmaakt van het mobiele internet - gemiddeld meer dan één gigabyte per maand om te surfen, zijn mails te checken, muziek te beluisteren via streamingdiensten en te communiceren met zijn naasten. Een cijfer dat blijft stijgen.

‘Tegenwoordig beschikken twee van de drie klanten van BASE Company over een smartphone. Eén op drie daarvan heeft een toestel dat compatibel is met ons 4G-netwerk. Het gebruik van het mobiele internet blijft toenemen en dit is dan nog maar het begin. Dankzij de evolutie van de snelheid en de enorme toename van beschikbare apps zal de Belg ook in 2016 elke dag weer blijven genieten van een steeds mobieler leven’, aldus een enthousiaste Jos Donvil, CEO van BASE.

Op 31 december 2015 dekte het netwerk van BASE 90% van de Belgische 4G-gebruikers. Zoals bij elke jaarwisseling was ons netwerk ook vorige nacht versterkt om de Nieuwjaarspiek te kunnen opvangen. Zo was de capaciteit verhoogd tot 3.000 verstuurde sms’jes per seconde (of 180.000 per minuut).